Creatie van een onuitgegeven werk van Eugène Ysaÿe, 'Légende norvégienne'

Middagconcert bij de Muziekafdeling, 17 oktober 2014, 12.30 uur

De muziekcollecties van de Koninklijke Bibliotheek van België zijn onlangs verrijkt met een autografe partituur van een onbekend werk van de Belgische vioolvirtuoos Eugène Ysaÿe (1858-1931, zie foto), getiteld 'Légende norvégienne'.

Tijdens een rondreis door Noorwegen in de lente van 1882 ontmoette Eugène Ysaÿe Edvard Grieg en componeerde hij de Légende norvégienne voor viool en piano.

Dit werk, dat sinds het einde van de 19de eeuw als handschrift is overgeleverd, wordt op vrijdag 17 oktober a.s. opnieuw gecreëerd, in het kader van het openingsconcert van het nieuwe seizoen 2014-2015 'Muzikale schatten uit de Koninklijke Bibliotheek van België'. Vertolkers zijn de violist Marc Bouchkov, finalist van de Koningin Elisabethwedstrijd 2012, en zijn vaste pianist Georgiy Dubko.

folderConcerten.pdf

PDF - 8.3 Mb

Marie Cornaz

Conservatrice van de Muziekafdeling, Koninklijke Bibliotheek van België

Over KBR

De Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) is de nationale wetenschappelijke bibliotheek. Ze verzamelt álle Belgische publicaties en bewaart, beheert en bestudeert een omvangrijk cultureel en historisch patrimonium van ruim 8 miljoen documenten. Ze geeft het publiek toegang tot informatie, faciliteert onderzoek en biedt culturele beleving aan.

Kunstberg 28 1000 Brussel