Creatie van een onuitgegeven werk van Eugène Ysaÿe, 'Légende norvégienne'

Middagconcert bij de Muziekafdeling, 17 oktober 2014, 12.30 uur

De muziekcollecties van de Koninklijke Bibliotheek van België zijn onlangs verrijkt met een autografe partituur van een onbekend werk van de Belgische vioolvirtuoos Eugène Ysaÿe (1858-1931, zie foto), getiteld 'Légende norvégienne'.

Tijdens een rondreis door Noorwegen in de lente van 1882 ontmoette Eugène Ysaÿe Edvard Grieg en componeerde hij de Légende norvégienne voor viool en piano.

Dit werk, dat sinds het einde van de 19de eeuw als handschrift is overgeleverd, wordt op vrijdag 17 oktober a.s. opnieuw gecreëerd, in het kader van het openingsconcert van het nieuwe seizoen 2014-2015 'Muzikale schatten uit de Koninklijke Bibliotheek van België'. Vertolkers zijn de violist Marc Bouchkov, finalist van de Koningin Elisabethwedstrijd 2012, en zijn vaste pianist Georgiy Dubko.

Contacteer ons
Marie Cornaz Conservatrice van de Muziekafdeling, Koninklijke Bibliotheek van België
Over KBR

KBR is de nationale wetenschappelijke bibliotheek en verzamelt alle Belgische publicaties. Ze bewaart, beheert en bestudeert meer dan 8 miljoen documenten, een rijk cultureel en historisch erfgoed.

KBR geeft u toegang tot de informatie die ze bewaart, faciliteert onderzoek en biedt een brede culturele beleving aan.

KBR
Kunstberg