Elisabeth. Passie voor de kunst

Onbekend werk te horen in Koninklijk Paleis

Marie Cornaz, conservatrice van de Muziekafdeling in de Koninklijke Bibliotheek van België, ontdekte vorig jaar in de archieven van het Koninklijk Paleis in Brussel een onuitgegeven stuk van Camille Saint-Saëns, speciaal geschreven voor koningin Elisabeth.

Studenten van de Muziekkapel Koningin Elisabeth speelden het voor de allereerste keer op 5 juni 2016. De opnames zullen te horen zijn op de tentoonstelling.

Marie Cornaz kreeg de opdracht meerdere uitzonderlijke muziekdocumenten te selecteren voor de tentoonstelling “Elisabeth. Passie voor de kunst” die op 22 juli a.s. de deuren opent in het Koninklijk Paleis in Brussel.

Elisabeth, een koningin die van muziek hield

Op de tentoonstelling worden meerdere muzikale instellingen en eminente figuren uit de wereld van de muziek voorgesteld: de Muziekkapel Koningin Elisabeth, de Koningin Elisabethwedstrijd en ook Eugène Ysaÿe en Camille Saint-Saëns. Van deze laatste worden twee onuitgegeven autografische handschriften, die in het Archief van het Koninklijk Paleis worden bewaard, tentoongesteld. Tegelijk zijn deze stukken voor het eerst te beluisteren.

Deze documenten getuigen van het feit dat Elisabeth inderdaad, zoals James Ensor het verwoordde, “de grootste koningin van de koninginnen van de muziek” was. Op de tentoonstelling krijgt de bezoeker een koningin Elisabeth te zien die niet alleen een passie koestert voor muziek, maar ook voor beeldhouwkunst, schilderkunst en fotografie.

Wat valt er te ontdekken?

Onder de geselecteerde stukken vinden we, naast het onuitgegeven stuk van Camille Saint-Saëns, ook het autografische handschrift van een deel van de cantate bwv 130 Herr Gott, dich loben alle wir van Bach of nog de autograaf van de Sonate à deux violons (zie foto) die Eugène Ysaÿe componeerde voor de koningin en die is opgenomen in het fonds “Eugène Ysaÿe” van de Koninklijke Bibliotheek.

Wilt u meer weten over de stukken die tentoongesteld zijn? Neem dan contact op met Joachim Spyns, persverantwoordelijke, of met Marie Cornaz voor meer achtergrondinformatie over de stukken.

Praktische inlichtingen

Elisabeth. Passie voor de kunst

Koninklijk Paleis, Paleizenplein, Brussel

22 juli – 4 september 2016, van 10.30 tot 16.30 uur (laatste toegang)

Gesloten op maandag

Gratis toegang

Georganiseerd door de Koninklijke Vereniging Dynastie en Cultureel Erfgoed met de steun van de Koning Boudewijnstichting.

Dr. Marie Cornaz

Conservator van de Muziekafdeling, Koninklijke Bibliotheek van België