Fonds Arthur Grumiaux in bewaring bij KBR

Een belangrijk fonds voor het Belgisch muzikaal erfgoed

Begin december gaf de Koning Boudewijnstichting het Fonds Arthur Grumiaux in bewaring bij de Muziekafdeling van KBR. Het Fonds was geschonken aan de Stichting door de Stichting Arthur Grumiaux. 2021, het jaar van de honderdste verjaardag van de geboorte van deze Belgische violist met internationale naam en faam, is het uitgelezen moment om deze uitzonderlijke documenten onder te brengen bij KBR. Ze worden er bewaard in de beste omstandigheden. Het fonds wordt ook toegankelijk gemaakt voor onderzoekers en gevaloriseerd.

Wie was Arthur Grumiaux?

Arthur Grumiaux (1921-1986) gaf de Belgische vioolkunst een internationale uitstraling, in het kielzog van zijn voorgangers Henry Vieuxtemps en Eugène Ysaÿe. Dit wonderkind met een viool werd professional op zijn 18de en begon al snel aan een steile internationale carrière. Concerten en festivals, als solist en kamermusicus, volgden elkaar wereldwijd op. Hij had een opmerkelijk muzikaal partnerschap met de Roemeense pianiste Clara Haskil, met wie hij toonaangevende versies van sonates van Mozart en Beethoven opnam.

Het fonds Arthur Grumiaux

Na zijn dood werd het Fonds Arthur Grumiaux samengebracht door de gelijknamige Stichting, die het later schonk aan de Koning Boudewijnstichting. Dit uitzonderlijk geheel omvat briefwisseling, handgeschreven en gedrukte partituren met annotaties, concertprogramma’s, boeken, contracten en geluidsarchieven. De briefwisseling van Grumiaux is een waardevolle bron van informatie over zijn leven en zijn persoonlijke en professionele relaties. Zijn geannoteerde partituren en zijn opnames openen nieuwe onderzoeksmogelijkheden.

“Ons muzikaal erfgoed bewaren is de kern van de missie van de Koning Boudewijnstichting. Wij zijn de Stichting Arthur Grumiaux dan ook zeer dankbaar voor de schenking van dit fonds over de vermaarde Belgische violist. Met de hulp van KBR zal de Koning Boudewijnstichting een inventaris opmaken van deze onschatbare collectie en ze toegankelijk maken voor onderzoekers en muziekliefhebbers.” – Anne De Breuck, Verantwoordelijke Erfgoed & Cultuur bij de Koning Boudewijnstichting

Het fonds bestuderen

Samen met de overbrenging van het fonds Arthur Grumiaux naar de Muziekafdeling van KBR start er een musicologe die een jaar zal helpen bij het klasseren, inventariseren en analyseren van het persoonlijk archief van de violist. Zo krijgt dit niet alleen meer bekendheid bij musici en musicologen, maar ook bij een breed publiek.

Door de studie van het fonds kan de muzikale en musicologische expertise over Arthur Grumiaux verder ontwikkeld worden. Hoewel hij een iconische vertolker van de 20ste eeuw was, werd Grumiaux tot op vandaag immers niet grondig bestudeerd.

“De ziel van onze geschiedenis schuilt in ons rijke cultureel erfgoed. Het is ook een onuitputtelijke voedingsbodem voor onderzoek en nieuw werk. Vandaar het uitgesproken belang van de nationale wetenschappelijke bibliotheek, die een collectie met meer dan 8 miljoen documenten in de best mogelijke omstandigheden bewaart, beheert, bestudeert en publiek toegankelijk maakt. 100 jaar na zijn geboorte behoort nu ook het persoonlijk archief van de uitzonderlijk getalenteerde violist Arthur Grumiaux daartoe.” ​ – Thomas Dermine, Staatssecretaris belast met Wetenschapsbeleid

U kunt ook contact opnemen met Cathy Verbyst, Perverantwoordelijke van de Koning Boudewijnstichting via [email protected] of +32 (0)2 549 02 78.