Het fonds Toots Thielemans wordt opgenomen in de collecties van de Koninklijke Bibliotheek

Tijdens de maand december van het afgelopen jaar heeft de Muziekafdeling van de Koninklijke Bibliotheek van België een nieuwe uitzonderlijke verzameling verworven. Het gaat om het Fonds Toots Thielemans, genoemd naar deze Belgische musicus die op 22 augustus 2016, op 94-jarige leeftijd, is overleden.

Dit fonds omvat honderden geluidsopnames

• 78-toerenplaten,
  • vinylplaten,
  • cd’s

en duizenden documenten zoals

• foto’s,
  • persartikelen,
  • partituren,
  • brieven
  • en concertprogramma’s.

Voortaan kunnen geïnteresseerden, dankzij het Fonds Toots Thielemans, de carrière ontdekken en bestuderen van Toots Thielemans die zijn gitaar en mondharmonica overal ter wereld liet klinken, tijdens concerten of met zijn vele opnames voor platen, cd’s en films.

Joachim Spyns Persverantwoordelijke, Koninklijke Bibliotheek van België
Marie Cornaz Conservator Muziekafdeling, Koninklijke Bibliotheek van Brussel
Joachim Spyns Persverantwoordelijke, Koninklijke Bibliotheek van België
Marie Cornaz Conservator Muziekafdeling, Koninklijke Bibliotheek van Brussel
Over De Koninklijke Bibliotheek van België

Met meer dan 8 miljoen documenten vormt de Koninklijke Bibliotheek van België het literair en wetenschappelijk geheugen van ons land. Ze verzamelt alle publicaties van Belgische auteurs en bewaart talrijke historische en kostbare boeken, handschriften, kranten, prenten, partituren, munten en nog veel meer. Als nationale wetenschappelijke bibliotheek is het haar taak om dit erfgoed te verzamelen, te beheren en toegankelijk te maken voor het brede publiek.

De Koninklijke Bibliotheek van België
Kunstberg