Het fonds Toots Thielemans wordt opgenomen in de collecties van de Koninklijke Bibliotheek

Tijdens de maand december van het afgelopen jaar heeft de Muziekafdeling van de Koninklijke Bibliotheek van België een nieuwe uitzonderlijke verzameling verworven. Het gaat om het Fonds Toots Thielemans, genoemd naar deze Belgische musicus die op 22 augustus 2016, op 94-jarige leeftijd, is overleden.

Dit fonds omvat honderden geluidsopnames

• 78-toerenplaten,
  • vinylplaten,
  • cd’s

en duizenden documenten zoals

• foto’s,
  • persartikelen,
  • partituren,
  • brieven
  • en concertprogramma’s.

Voortaan kunnen geïnteresseerden, dankzij het Fonds Toots Thielemans, de carrière ontdekken en bestuderen van Toots Thielemans die zijn gitaar en mondharmonica overal ter wereld liet klinken, tijdens concerten of met zijn vele opnames voor platen, cd’s en films.

Persverantwoordelijke, Koninklijke Bibliotheek van België

Marie Cornaz