Volledige collectie Bruegelgrafiek tentoongesteld in KBR

‘The World of Bruegel in Black and White’ opent op 15/10

Op dinsdag 15 oktober opent in KBR de tentoonstelling ‘The World of Bruegel in Black and White’.

• In de expo worden alle prenten van Bruegel en drie van zijn originele tekeningen getoond. Aangezien de werken zeer kwetsbaar zijn, verlaten ze zelden het Prentenkabinet van KBR.
  • Dit is de eerste tentoonstelling in de gerenoveerde appartementen van het Paleis van Karel van Lotharingen, die heringericht zijn als tentoonstellingsruimte. De ruimte werd volledig rolstoeltoegankelijk gemaakt.

Download het persdossier in bijlage, met informatie over het volledige tentoonstellingsparcours en toelichting bij de topstukken uit de tentoonstelling.

Bruegel is niet wie u denkt

Iedereen kent Bruegel als wereldberoemd schilder, maar wist u dat hij in zijn tijd vooral bekend was om zijn prenten? KBR is pionier in de herontdekking van de minder bekende meesterwerken van Bruegel en bezit een volledige verzameling prenten die ze nu tentoonstelt.

Het prentenbedrijf

De tentoonstelling neemt u mee naar de bewogen 16de eeuw. Zo’n 450 jaar geleden was Vlaanderen het centrum voor de productie van en de handel in prenten. Bruegel en zijn uitgever, Hieronymus Cock, speelden een sleutelrol in deze periode. Hun meesterlijk vakmanschap en ook hun ondernemingszin staan centraal in de tentoonstelling. De tentoonstelling zoomt in op hun bijzondere samenwerking. Voordat een prent op de markt kwam en over de hele wereld kon worden verspreid, had ze al een lange weg afgelegd. U ontdekt hoe het proces verliep, van tekening tot prent. Verder komt u ook te weten welke marktwaarde prenten hadden en aan wie en op welke manier ze werden verkocht.

Tentoonstellingsparcours: van landschap tot hoofdzonde

De tentoonstelling is opgedeeld in een breed scala aan thema’s. Bruegels evolutie als prentkunstenaar wordt belicht en u ontdekt door wie hij zich liet inspireren. U komt te weten wat de meest geliefde onderwerpen waren van Bruegel en zijn tijdgenoten en dat er onder de op het eerste gezicht ludieke prenten van Bruegel vaak een dubbele boodschap schuilt. Het persdossier in bijlage gaat hier dieper op in.

Bovendien zal u niet enkel prenten kunnen bewonderen, maar ook andere stukken uit Bruegels tijd. De invloed van Bruegel reikte namelijk veel verder dan enkel het domein van prentkunst. En ook vandaag nog blijft hij inspireren: zo maakte street artist Phlegm een muurschildering op het KBR-gebouw, geïnspireerd door Bruegel.

Curatoren: Joris Van Grieken en Maarten Bassens

‘The World of Bruegel in Black and White’ is een initiatief van KBR, dat mogelijk gemaakt
werd door de steun van heel wat partners: Toerisme Vlaanderen, Nationale Loterij, Fonds Baillet Latour, vzw Kunstberg, Regie der Gebouwen, Federale Overheid, De Standaard, La Libre, Klara, Musiq 3, La première, The Brussels Times, Knack en Le Vif.

PERSDOSSIER - The World of Bruegel in Black and White.pdf

PDF - 2.5 Mb