Verlaine, cel nr. 252: persvernissage op 16 oktober 2015

In 2015 is de Koninklijke Bibliotheek ook van Mons...

De Stad Bergen, de Stichting Mons 2015, de directies van BAM, MAC’s en KBR nodigen u uit op de persvernissages van deze drie tentoonstellingen:

• Verlaine, cel nr. 252. Poëtische turbulentie (BAM)
  • Parade sauvage, kunst en tegencultuur rond de sixties (BAM)
  • De Man, de Draak en de Dood, de Glorie van Sint-Joris (MAC’s)

Afspraak op vrijdag 16 oktober 2015 vanaf 10u30 in het BAM (8, Rue Neuve in Mons / Bergen).

2015: De Koninklijke Bibliotheek is van Mons

17 oktober: De tentoonstelling Verlaine, cel nr. 252. Poëtische turbulentie, de grootste tentoonstelling over dichter Paul Verlaine in meer dan 10 jaar, opent de deuren. Bernard Bousmanne, conservator van het Handschriftenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek, is curator van deze tentoonstelling. Bovendien worden er heel wat stukken tentoongesteld die in de collecties van de Bibliotheek worden bewaard, naast andere documenten die geselecteerd werden uit de grootste private en publieke Verlaine-collecties.

De Stad Bergen, de Stichting Mons 2015, de directies van BAM, MAC’s en de KBR nodigen u uit om deze tentoonstellingen te ontdekken in aanwezigheid van

• Elio Di Rupo, Burgemeester en Minister van Staat
  • Yves Vasseur, Algemeen curator van Mons 2015
  • Denis Gielen, Curator van de tentoonstelling Parade sauvage
  • Bernard Bousmanne, Curator van de tentoonstelling Verlaine, cel nr. 252.
  • Laurent Busine, Curator van de tentoonstelling De Man, de Draak en de Dood
  • Manfred Sellink, Co-curator van de tentoonstelling De Man, de Draak en de Dood

We organiseren busvervoer vanuit Brussel en Rijsel

Brussel

• 9.00 uur: Vertrek vanuit Brussel Centraal Station (afspraak bovenaan de trappen voor de Press shop)
  • 9.30 uur: Halte aan de Délifrance van Drogenbos (afspraak voor het tankstation op de parking van de autostrade E19 Brussel-Mons-Paris in de richting van Parijs. De naam van de bus is Travel Home)

Opgelet: bevestig uw aanwezigheid bij charline.cauchie@mons2015.eu voor maandag 12 oktober 2015.

De bus brengt u ook naar de site van Mac’s Grand-Hornu en terug naar Brussel. Indien u ’s avonds wilt deelnemen aan de inhuldiging van The Passenger van Arne Quinze of de première van UBUs helpen we u ook graag verder.

Contacteer ons
Joachim Spyns Bibliothèque royale de Belgique / Koninklijke Bibliotheek van België
Charline Cauchie Verantwoordelijk persrelaties, Stichting Mons 2015
Charline Cauchie Verantwoordelijk persrelaties, Stichting Mons 2015
Over De Koninklijke Bibliotheek van België

Met meer dan 8 miljoen documenten vormt de Koninklijke Bibliotheek van België het literair en wetenschappelijk geheugen van ons land. Ze verzamelt alle publicaties van Belgische auteurs en bewaart talrijke historische en kostbare boeken, handschriften, kranten, prenten, partituren, munten en nog veel meer. Als nationale wetenschappelijke bibliotheek is het haar taak om dit erfgoed te verzamelen, te beheren en toegankelijk te maken voor het brede publiek.

De Koninklijke Bibliotheek van België
Kunstberg