Workshop “Digitalisering van het cultureel erfgoed en verweesde werken” – 30 november 2016

Vandaag, woensdag 30 november 2016, vindt een internationale workshop over verweesde werken plaats in de Koninklijke Bibliotheek van België.

Ter gelegenheid van de aanstelling van de Koninklijke Bibliotheek van België tot bevoegde nationale autoriteit voor verweesde werken en ter afsluiting van het Europese FORWARD-project, gecoördineerd door het Koninklijke Filmarchief van België (CINEMATEK), organiseren de twee instellingen samen een workshop over de digitalisering van verweesde werken.

Deze dag is de gelegenheid bij uitstek om de uitdagingen en toekomstmogelijkheden te verduidelijken van het wettelijk kader van de Europese richtlijn van 2012 dat toelaat om sommige verweesde werken te gebruiken in digitaliseringsprogramma’s van cultureel erfgoed.  Tegelijk presenteren we ook de Europese databank voor verweesde werken en het FORWARD-systeem dat specifiek ontwikkeld is voor audiovisuele verweesde werken.

Ten slotte biedt deze dag ook de gelegenheid om de relevantie van deze tools te evalueren door de actoren die zelf actief zijn op het terrein van digitalisering van erfgoed en is er mogelijkheid tot reflectie over toekomstige denkpistes.

Praktisch

Woensdag 30 november 2016

9u30 tot 16u30

Koninklijke Bibliotheek van België – Kunstberg, 1000 Brussel